Układ wydechowy, budowa
Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzić gazy wydechowe z silnika, wytłumić pracę silnika oraz unieszkodliwić substancje szkodliwe takie jak CO, NOx czy niedopalone HC w nieszkodliwą parę wodną H
2O, czy CO
2 .
Układ wydechowy leganzy składa się z rury kolektorowej z plecionką (3) która łączy kolektor wydechowy z katalizatorem.
Plecionka rury kolektorowej jest elementem giętkim gdyż układ wydechowy i silnik nie są połączone sztywno z podwoziem, pozwala ona na swobodne ruchy całego układu wydechowego.
Kolejnym elementem jest katalizator (4), który ma za zadanie zniwelować szkodliwe związki takie jak CO, HC czy NO
x w nieszkodliwe CO
2, H
2O .
W niektórych krajach stosowano atrapę katalizatora, gdyż katalizator był nie wymagany lub paliwo w tym kraju było tylko z ołowiem.
Katalizator lub atrapa katalizatora jest połączona z tłumikiem przelotowym (5), ma on za zadanie wyciszyć wszystkie dźwięki o wysokiej częstotliwości.
Ostatni tłumik komorowy (6) ma za zadanie wytłumić dźwięki o niskiej częstotliwości, dlatego gdy przepali się tłumik końcowy i jest w nim dziura słyszymy charakterystyczne buczenie o niskiej częstotliwości tak jaj w autach sportowych.
Cały układ wydechowy od katalizatora podwieszony jest na elementach gumowych które pozwalają na swobodne ruchy układu wydechowego podczas pracy silnika i jazdy po nierównościach.
1 |
Metalowa uszczelka |
5 |
Tłumik przelotowy |
2 |
Metalowy uchwyt rury kolektorowej |
6 |
Tłumik komorowy |
3 |
Rura kolektorowa z plecionką |
7 |
Końcówka ozdobna |
4 |
Katalizator lub atrapa katalizatora |
|